Jumaat, 25 November 2011

khasiat seafood..jeng-jeng




manfaat kesihatan

Penyelidikan sejak beberapa dekad yang lalu telah menunjukkan bahawa nutrien dan mineral dalam makanan laut boleh membuat penambahbaikan dalam pembangunan otak dan reproduksi dan telah menekankan peranan untuk makanan laut dalam fungsi tubuh manusia

Jantung

Doktor telah diketahui hubungan yang erat antara ikan dan hati yang sihat sejak mereka melihat bahawa makan ikan Inuit penduduk di kawasan Artik mempunyai tahap penyakit jantung yang rendah. Satu kajian telah mencadangkan bahawa menambah satu bahagian ikan seminggu diet anda boleh mengurangkan peluang anda mengalami serangan jantung separuh.
Ikan adalah untuk melindungi jantung kerana makan lemak kurang tepu dan lebih Omega-3 boleh membantu untuk mengurangkan jumlah kolesterol dan trigliserida dalam darah - dua lemak yang berlebihan, meningkatkan risiko penyakit jantung. Lemak omega-3 juga mempunyai semulajadi terbina dalam oksidan-anti, yang dipercayai untuk menghentikan penebalan dan merosakkan dinding arteri.
Minyak ikan yang kerap makan juga difikirkan untuk mengurangkan risiko aritmia aktiviti elektrik yang tidak teratur di tengah-tengah yang meningkatkan risiko serangan jantung secara tiba-tiba

Otak

10-12% daripada otak manusia terdiri daripada lipid termasuk DHA Omega-3 lemak.Kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa orang yang lebih tua boleh meningkatkan daya pemikiran mereka dengan makan ikan lebih berminyak, dengan pengguna biasa yang mampu untuk mengingati yang lebih baik dan berfikir lebih cepat daripada orang-orang yang tidak makan sama sekali. Penyelidikan yang lain juga telah mencadangkan bahawa menambah DHA yang lebih kepada keperluan pemakanan kanak-kanak dengan gangguan hiperaktif perhatian defisit boleh mengurangkan masalah tingkah laku mereka dan meningkatkan kemahiran membaca mereka, manakala terdapat juga pautan yang disyorkan di antara DHA dan penumpuan yang lebih baik. Kajian yang berasingan telah mencadangkan bahawa warga tua yang makan ikan sekurang-kurangnya sekali seminggu juga boleh mempunyai peluang yang lebih rendah demensia membangun dan penyakit Alzheimer.

Sendi

Ikan termasuk sebagai sebahagian tetap daripada diet yang seimbang telah ditunjukkan untuk membantu gejala-gejala artritis reumatoid - suatu keadaan yang menyakitkan yang menyebabkan sendi membengkak sehingga, mengurangkan kekuatan dan mobiliti.Kajian juga menunjukkan bahawa pesakit berasa kurang tegang dan sakit pada waktu pagi jika mereka membiarkan pengambilan minyak ikan mereka mengungguli penyelidikan up.Recent juga telah menemui hubungan antara Omega-3 lemak dan perlahan dalam memakai tulang rawan yang membawa kepada osteoartritis, membukapintu untuk lebih banyak penyelidikan ke dalam sama ada makan ikan lebih dapat membantu mencegah penyakit.

Mineral

Ikan adalah tinggi dalam mineral seperti zink, iodin dan selenium, yang menyimpan badan berjalan lancar. Iodin adalah penting untuk kelenjar tiroid, yang mengawal pertumbuhan dan metabolisme, manakala selenium digunakan untuk membuat enzim yang melindungi dinding sel daripada kanser menyebabkan radikal bebas, dan membantu mencegah kerosakan DNA yang disebabkan oleh radiasi dan sesetengah bahan kimia.

Vitamin

Ikan juga merupakan sumber vitamin A, yang diperlukan untuk kulit dan mata yang sihat, dan vitamin D, yang diperlukan untuk membantu tubuh menyerap kalsium untuk menguatkan gigi dan tulang.

kredit:wikipedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

hendaklah komen dengan berhemah..plzz jgn carut-carut tau..xbaekkkkk...contoh yang sangat baik untuk komen seperti ini.."jom lah aku nak belanja kau makan"..huhuhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...